Open menu

maandoverzicht 256x192De Europese Commissie sponsort een 'bizarre' rundvleescampagne. Unilever gaat op de plantaardige toer en McDonald's ontwikkelt de McPlant. Plopsaland maakt 1500 liter pompoensoep. Een krat Japanse mandarijnen is voor 8000 euro verkocht. Het blauwe champignonbakje verdwijnt. Tijdens de lockdown hebben we veel meer hartige hapjes en alcohol, maar juist minder zoetigheid, gekocht. Een chocolade-Sinterklaas met mondkapje valt niet bij iedereen in de smaak. Belgen gaan graag in hun camper op restaurant. November 2020 in vogelvlucht.

Lekker vegetarisch(?)

De Europese Commissie financieert een campagne voor een 'uitgebalanceerd dieet zonder tekorten', of beter gezegd om de Europese rundvleesindustrie te promoten. Het motto van deze opmerkelijke campagne is "Become a beefatarian", oftewel "word een rundvleeseter". De aankondiging op de site Foodnavigator is opmerkelijk eenzijdig en kritiekloos; de Britse Independent neemt wel stelling en noemt de met belastinggeld gefinancieerde vleespromotie 'bizar'.

Wat dacht je van een hapje mensenvlees, in het laboratorium gekweekt van je eigen cellen? Technisch gezien is het klaarblijkelijk geen kannibalisme, maar deze hypothetische kit, die onlangs een designprijs heeft gewonnen, zet mensen wellicht wel aan het denken.

ourochef

Een kweekje mensenvlees (wees gerust, niet echt) van @ourochef

Unilever gaat op de plantaardige toer en wil veel meer vegan Magnums, burgers en mayonaise verkopen. De Vegetarische Slager, sinds 2018 in handen van Unilever, speelt hierbij uiteraard ook een rol.

Nu McDonald's het proefproject met Beyond Meat heeft stopgezet, werkt het fastfoodbedrijf zelf aan de ontwikkeling van een plantaardige burger, de `McPlant'.

Tegen de verspilling

Het Belgische pretpark Plopsaland was al helemaal in halloweensfeer, met behulp van ladingen pompoenen. Nu het pretpark vanwege de coronamaatregelen moest sluiten, krijgen de pompoenen een andere bestemming: 1500 liter soep, bestemd voor mensen in de zorg.

Boer Chris wil zijn pompoenen ook graag kwijt, maar een deel daarvan is te klein: supermarkten willen namelijk doorgaans geen kleine pompoenen die minder dan 800 gram wegen. Ondanks verschillende initiatieven om de pompoentjes toch te verkopen, bijvoorbeeld in maaltijdboxen, dreigt een deel van de oogst toch vernietigd te moeten worden. Hetzelfde lot ondergaan ook pruimen die 3 milimeter te klein zijn of kromme komkommers die niet goed in een standaardkrat passen.

pompoenen

Een vestigingsmanager van de Duitse supermarkt Edeka doneert graag en veel aan de voedselbank, maar tot zijn frustratie worden veel producten simpelweg niet meegenomen, onder andere zuivelproducten die op het moment van donatie nog rustig een paar dagen houdbaar zijn. De voedselbank is ook niet blij met de situatie, maar zegt dat dit komt omdat ze zich nu eenmaal aan verschillende hygiëne- en gezondheidsregels moeten houden.

Groente en fruit

Het eerste krat Japanse mandarijnen is verkocht voor omgerekend maar liefst 8000 euro. Het zijn dan ook de beroemde satsuma-mandarijnen, die lekker zoet en sappig zijn en ook nog eens makkelijk te schillen. Daarnaast wordt fruit in Japan als een luxeproduct beschouwd dat vaak als gewaardeerd cadeau wordt gebruikt.

Ook in Europa worden mandarijnen graag gegeten, maar bij ons regeert de commercie: de smaak moet zo gemiddeld mogelijk zijn en de mandarijnen zo lang mogelijk houdbaar - wat er stom genoeg voor zorgt dat we te vaak uitgedroogde, smakeloze exemplaren in ons zakje aantreffen.

mandarijnen

Het welbekende blauwe champignonbakje wordt gaandeweg vervangen door milieuvriendelijkere bakjes die beter te recyclen zijn. Hetzelfde geldt voor zwarte groenteschaaltjes en piepschuimen bakjes.

De Britten kopen steeds meer groente en fruit dat van ver komt - zoals bananen en ananas - en steeds minder lokale producten als kolen en peren; zelfs de erwten zijn op hun retour. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar het maakt de Britse voedingsketen ook te afhankelijk van juist die landen die het meest last hebben van de klimaatcrisis.

Lekker gezond

De zoon van een chocolatier heeft een bonbon (pardon Vlamingen, ik bedoel natuurlijk een praline) ontworpen die speciaal voor keelkankerpatiënten is bedoeld. Met een extra sterke, zure smaak en kunstmatig speeksel.

Hulp voor mensen met eetstoornissen op TikTok: de 18-jarige Amerikaanse Sara Sadok eet virtueel samen met anorexiapatienten. Op TikTok wordt in het algemeen steeds vaker hulp, advies en voorlichting gegeven.

Wij Europeanen hebben tijdens de eerste lockdown maar liefst 2.2 miljard euro meer uitgegeven aan hartige snacks en alcohol; zoetigheid werd juist minder gekocht. In de Verenigde Staten zorgden de zenuwslopende presidentsverkiezingen recent ook voor soortgelijk stresseten, wat misschien op de korte termijn troost brengt, maar mensen op den duur waarschijnlijk eerder ongelukkiger maakt.

nachos schaal

In Groot-Brittannië wordt online reclame voor junkfood verboden. In Duitsland is sinds deze maand de Nutri-Score ingevoerd, het stoplichtsysteem dat aangeeft hoe gezond of ongezond een (kant-en-klaar)product is. Producenten zijn overigens niet verplicht de Nutri-Score te gebruiken.

Politiek correct

Een bakker in het Duitse Beieren dacht met een chocolade-Sinterklaas met mondkapje een leuke gimmick te hebben gemaakt. Naast enthousiaste reacties werd er ook vol woede gereageerd op sociale media, vermoedelijk voornamelijk door corona-ontkenners en fanatieke aanhangers van de Heilige Nicolaas van Myra.

Een kerstreclame van de Britse supermarkt Sainsbury's, met een zwart gezin in de hoofdrol, leidde tot een reeks van racistische opmerkingen op de sociale media. Als reactie hierop hebben de belangrijkste Britse supermarktketens gezamenlijk hun steun aan Sainsbury's betuigd met reclamespots op Channel 4.

sainsburys kerstreclame

Een Brusselaar heeft een Marokkaans-Brusselse tripel gebrouwen, met typisch Marokkaanse kruiden. Het bier is ook bedoeld om clichés over Marokkanen te doorbreken.

En verder


  Meer!

Eelco, site-administrator en culiredactie, maakt een goeie brunch op zondagochtenden. Werkt als onderzoeker aan 'recommender systems', ook voor recepten, en doet ook iets met privacy.

Redacteuren gezocht

Heb je zin om ons team te versterken? Wij zijn op zoek naar nieuwe culinaire redacteuren, gastredacteuren en restaurantgidsredacteuren.. Ben je geïnteresseerd? Lees hier verder!

kookworkshop

Volg ons op

 

Twitter logo

the Kitchenary

horecarama